برج خنک کننده

آشنایی با برج خنک کننده

برج خنک‌ کننده دستگاهی جهت خارج کردن حرارت است که برای انتقال حرارت تلف شده یک فرآیند به اتمسفر به کار می ‌رود. برج خنک کننده برای خارج کردن حرارت فرآیند می ‌توانند از تبخیر آب استفاده و سیال کاری را تا دمای هوای حباب تر خنک کنند و یا در برج خنک کننده مدار بسته خشک با استفاده از هوا، سیال کاری را تا نزدیک دمای حباب خشک هوا خنک کنند.

برج خنک‌ کننده ای که از کندانسور یک نیروگاه می ‌گذرد، اغلب باید خنک شود که این کار معمولا در تماس با هوا انجام می ‌شود. وسایلی که این کار را انجام می ‌دهند، برج خنک کننده نام دارند.

برج خنک کننده صنعتی برای دفع حرارت از منابع مختلفی مانند ماشین ‌آلات یا مواد فرآیندی حرارت‌ دیده به کار می ‌روند. استفاده اصلی برج خنک کننده صنعتی بزرگ شامل خارج کردن حرارت جذب شده در سیستم‌ های برج خنک کننده در گردش در نیروگاه ‌ها، پالایشگاه‌ های نفتی، پلانت‌ های پتروشیمی، پلانت ‌های فرآیندی گاز طبیعی، پلانت‌ های فرآیندی غذایی، پلانت‌ های نیمه ‌رسانا و تجهیزات صنعتی دیگر  مانند کندانسور برج خنک کننده برای خنک‌کاری مایع در کریستال ‌سازی و مانند آن می ‌باشد. نرخ گردش برج خنک کننده در یک نیروگاه معمولی 700 مگاواتی دارای برج خنک کننده حدود 71600 متر مکعب در ساعت است که این آب در گردش نیاز به یک منبع آب جبرانی با نرخ حدود 6 درصد دارد.



اجزای اصلی تشکیل دهنده برج خنک کننده

·        قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده یا دیریفت الیمیناتور، در اصلاح به بخشی از برج خنک کننده اتلاق می شود که وظیفه جلوگیری از دریفت یا پرتاب قطرات آب به بیرون برج خنک کننده را بر عهده دارد. البته باید بدانید که آب جبرانی برج خنک کننده از سه بخش اصلی تشکیل می شود.

·        پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده نوعی مبدل حرارتی یا عاملی است جهت افزایش سطح تماس میان آب و هوا که منجر به تشدید فرایند تبخیر می شود، به طوری که پس از پاشش آب توسط نازل های برج خنک کننده، آب به صورت لایه های نازک در سطوح پکینگ برج خنک کننده، کاملاً پخش شده و از همین رو، در تماس با هوای بیشتری قرار می گیرد. علاوه بر این، به واسطه به تله افتادن آب درون پکینگ برج خنک کننده، زمان بیشتری برای تبخیر آن به وجود خواهد آمد.

·        فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده مکانیزمی جهت جا به جایی اجباری هوا درون برج خنک کننده می باشد که یا از نوع محوری (مکنده) است و در بالای برج خنک کننده قرار می گیرد و یا از نوع سانتریفیوژ (دمنده) که در جلوی برج خنک کننده تعبیه می ‌شود. استفاده از فن محوری و فن سانتریفیوژ در برج خنک کننده رواج دارد.

·        نازل برج خنک کننده

نازل هایی نصب شده در کلکتور آب ورودی به برج خنک کننده هستند که جریان آب داغ وارد شده را بر روی پکینگ های برج خنک کننده توزیع می کنند. اتمیزه شدن آب توسط نازل های برج خنک کننده، علاوه بر پراکندگی بهتر آن روی سطوح پکینگ برج خنک کننده، منجر به کاهش فشار آب شده که دمای تبخیر آن را پایین می ‌آورد. ضمن آن که با تبدیل شدن آب به قطرات متعدد، سطح تماس میان آب و هوا نیز افزایش می‌ یابد.



·        پورت آب داغ ورودی

پورد آب داغ ورودی محل ورود آب داغ به برج خنک کننده می باشد. این آب داغ می تواند از خروجی کندانسور چیلر تراکمی آب خنک و یا خروجی کندانسور یک چیلر جذبی باشد که حامل گرمای جذب شده از داخل ساختمان هستند.

·        پورت آب سرد خروجی

پورت آب سرد خروجی محل خروج آب سرد از برج خنک کننده می باشد و در واقع آب سرد شده مجددا در دستگاه یا سیستم مورد نظر، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

·        پورت آب جبرانی

این بخش متصل به شناوری است که با پایین آمدن سطح آب درون تشتک برج خنک کننده (ناشی از تبخیر و تخلیه آب)، آب جبرانی را تغذیه می کند. اساس کار شناور متصل به این پورت، دقیقا مشابه شناور در کولر های آبی است. زمانی که سطح آب داخل تشتک کاهش می ‌یابد، شناور به سمت پایین حرکت می کند و آب بیشتری به داخل برج خنک کننده وارد می شود و البته حالت بالعکس ...

شناور بر اساس قانون شناوری پاسکال، به سمت بالا حرکت کرده و مسیر آب ورودی به داخل تشتک را محدود تر می کند. در واقع وظیفه شناور و پورت آب جبرانی اینست که سطح آب داخل تشتک برج خنک کننده را در سطح بهینه‌ ای حفظ کنند.

·        پورت آب سر ریز

در صورت خرابی شناور و عمل نکردن آن هنگام پر شدن تشتک برج خنک کننده، از طریق این پورت، آب اضافی از تشتک سرریز می شود، چرا که در صورت تجمع بیش از حد آب برج خنک کننده و رسیدن سطح آب به پکینگ های برج خنک کننده، عملکرد برج خنک کننده مختل می شود.

·        پورت آب تخلیه

با توجه به ارتباط مستقیم آب با هوا و در نتیجه کثیف شدن آن، آب آلوده شده از طریق این پورت تخلیه شده و به وسیله پورت آب جبرانی، آب تمیز جایگزین می شود. پورت آب تخلیه همواره در پایین ترین بخش تشتک برج خنک کننده نصب می شود.



محاسبه میزان ظرفیت برج های خنک کننده

توان حرارتی در جذب گرمای ماشین آلات صنعتی در بخش کندانسور توسط برج خنک کننده را ظرفیت برودتی نام گذاری می کنند. ظرفیت یک برج خنک کننده قالباً بر اساس تن تبرید یا در اصطلاح RT بیان می کنند. مقدار ظرفیت برج خنک کننده گاهاً با واحد هایی همچون BTU/H و KW  نیز عنوان می شود. فارغ از واحد محاسباتی در بیان ظرفیت برودتی و مهم تر از آن نحوه محاسبه ظرفیت برج خنک کننده است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای محاسبه ظرفیت برودتی برج خنک کننده از پارامتر هایی همانند دبی آب در گردش، دمای ورودی و خروجی و حتی دمای وت بالب بهره جسته می شود. به منظور محاسبه ظرفیت باید میزان گرمایی را که از آب باید توسط زمان معین به هوای بیرون انتقال پیدا کند را تشخیص دهیم.

بهره جویی از یک شرکت مشاوره مهندسی در تعیین دقیق میزان ظرفیت برج خنک کننده بهترین گزینه پیشنهادی در دسترس می باشد. بسیاری از شرکت مهندسی نسیم صنعت سازنده انواع  برج خنک کننده بوده و با به کارگیری کادر مهندسین  خود کلیه پارامتر های لازم را جهت انتخاب و سفارش درست محصول در اختیار مشتریان گرامی قرار خواهند داد.

ظرفیت برج های خنک کننده تولیدی در دسترس امروزه از بازه 20 تن تبرید تا 15 هزار تن تبرید متفاوت خواهد بود که وابسته میزان حجم آب گردشی و اختلاف دمای آب طراحی خواهد شد.

راهنمای انتخاب و خرید برج خنک کننده

در انتخاب یک برج خنک کننده مناسب عوامل بسیاری دخیل هستند که توجه به این عوامل می تواند ما را در انتخاب یک دستگاه برج خنک کننده با راندمان بالا کمک کند. برج خنک کننده را می ‌توان طی چند مرحله بر حسب پارامتر های مختلفی انتخاب کرد. برج ‌های خنک کننده بسته به چهار پارامتر اصلی، یعنی دمای آبی که وارد برج خنک کننده می‌ شود، دمای آبی که از دستگاه خارج می ‌شود، حداکثر دمای مرطوب محیطی که برج خنک کننده در آن نصب شده است، و دبی جریان آب، انتخاب می‌ شوند. بهتر است پیش از انتخاب و خرید برج خنک‌کننده، موارد زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید:

·        ابتدا باید نوع برج خنک کننده را انتخاب کنید.

اولین گام در انتخاب برج خنک کننده این است که نوع برج خنک کننده متناسب با کاربری مورد نظر شما مشخص شود. امروزه کشور های صنعتی به دلیل بازده پایین، کم تر سراغ برج ‌های خنک کننده بطری شکل می ‌روند و به علت بازدهی بالا تر و مقرون به ‌صرفه ‌تر بودن بیشتر از برج‌ های خنک کننده مکعبی و کانترفلو استفاده و بهره برداری می ‌کنند.

·        مشخص کردن کارکرد برج خنک کننده

عامل دوم در انتخاب و تهیه یک برج خنک کننده مناسب با شرایط کاری، تعیین شرایط کارکرد است.

·        شرایط آب در برج خنک کننده

شرایط آب تأثیر زیادی روی نوع پکینگ در برج خنک کننده می‌ گذارد. مثلاً در آب ‌هایی با سختی کم تر از ۵۰۰ الی ۳۰۰ پکینگ‌ های نازک با قیمت پایین ‌تر گزینه بهتری هستند. اما در شرایطی که سختی آب بیشتر از ۵۰۰ باشد بهترین پکینگ ‌ها اسپلش ‌های ضد رسوب هستند. میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب نیز روی انتخاب قطعات داخلی برج ‌های خنک کننده تأثیر می‌ گذارد.



برج خنک کننده مهتاب گستر

طراحی و تولید انواع دستگاه های صنعتی از جمله انواع برج خنک کننده متناسب با نیاز ها و در خواست های هر مشتری و مطابق با استاندارد های روز در شرکت ما انجام و کلیه محصولات به صورت مستقیم از کارخانه و با قیمت بسیار مناسب به فروش می رسد.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، مبدل حرارتی صفحه ای، انواع منبع کویل دار، انواع برج خنک کننده و قطعات برج خنک کننده، کندانسور هوایی، دستگاه هواساز، انواع چیلر ها (چیلر تراکمی و چیلر جذبی)، پمپ و سیستم های آبرسانی، انواع فن کویل ها و اسپیلت ها، ساخت انواع دستگاه اگزاست فن، انواع یخساز صنعتی، انواع سختی گیر آب، انواع فیلتر شنی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید برج خنک کننده و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت برج خنک کننده، تکنولوژی ها و آپشن های آن ها و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 66706377 66709528





Comments

Popular posts from this blog

برج خنک کننده و اجزای آن – کولینگ تاور مهتاب گستر

چگونه هزینه نگهداری برج خنک کننده را کاهش دهیم؟