آشنایی با انواع برج خنک کن - قیمت کولینگ تاور - گروه صنعتی مهتاب گستر

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده یا کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی است که از آب و هوا جهت انتقال گرما از سیستم تهویه هوا به محیط خارجی استفاده و بهره برداری می شود و اکثر اوقات در حذف گرما از آب کندانسوری که از چیلر خارج می شود کاربرد دارند. برج های خنک کن معمولا روی پشت بام ها و دیگر محیط های بیرونی قرار می گیرند. به دلیل دور بودن از دید رس تکنسین ها در محافظت و عملکرد صحیح آن ها غفلت می شود که این امر سبب کاهش راندمان سیستم خنک کننده خواهد شد.

برج های خنک کننده آب بر اساس نوعی دستگاهی که خنک می‌ کند در دو دسته کلی تقسیم می ‌شود. اگر دستگاهی که کولینگ تاور وظیفه خنک کردن آن را بر عهده دارد در سیستم های تهویه مطبوع (چیلر) باشد در این کاربری به آن برج‌ خنک‌ کن‌نده چیلر گفته می ‌شود. اگر دستگاهی که کولینگ‌ تاور وظیفه خنک‌ کاری آن را بر عهده دارد از سایر دستگاه ‌ها در چرخه صنعت باشد به آن برج خنک کننده صنعتی گفته می ‌شود.

آشنایی با انواع کولینگ تاور:

انواع برج خنک کننده بر اساس نوع زاویه ورود جریان هوا:

برج خنک‌کننده مدار باز با توجه به چگونگی ورود هوای ‌تازه و زاویه بین جریان هوای ‌مکشی با جریان آب ریزشی به دو دسته برج خنک کن جریان عمود یا برج خنک کننده جریان متقاطع و برج خنک کن جریان ‌ناهمسو یا برج‌ خنک ‌کننده جریان ‌مخالف تقسیم می‌ شوند.

·        برج خنک کننده جریان متقاطع

در برج های خنک کننده جریان تقاطعی جریان هوا به صورت تقاطعی با زاویه نود درجه در برخورد با جریان آب قرار می گیرد و بیشتر در مناطقی با اقلیم مرطوب و شرجی مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌ گیرد.

این نوع از انواع برج‌ خنک ‌کن در سال های اخیر کاربرد فراوانی در مناطق صنعتی کشور که دارای رطوبت زیادی می ‌باشند قرارگرفته است. مناطقی همچون شمال و جنوب کشور که در مجاورت دریا قرار دارند و رطوبتی زیادی در هوای محیط دارند استقبال زیادی از این طرح برج خنک کننده می‌ نمایند.

·        برج خنک کننده جریان مخالف

برج های خنک کننده جریان مخالف از انواع برج ‌خنک ‌‌کننده مدار باز محسوب می ‌شوند که جریان مکش یا دمش‌ شده هوا در خلاف جهت جریان ریزش یا پاشش آب می ‌باشد و بر اساس شکل ظاهری به دو دسته مکعبی و مدور تقسیم ‌بندی می ‌شوند. این نوع از برج خنک کن بیشتر در انواع محیط های اقلیمی گرم و خشک مورد کاربرد قرار می ‌گیرند و بیشترین میزان افت دما و راندمان را در میان انواع برج های خنک کننده دارا می ‌باشد.

به دلیل راندمان بالای برج های خنک کننده جریان مخالف در مناطق گرم و خشک در بسیاری از مناطق مرکزی کشور (یزد، اصفهان، تهران، مشهد، اراک، زنجان، قزوین و ...) که دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد کاربرد فراوانی دارد.

تقسیم بندی انواع برج خنک کننده بر اساس شکل ظاهری:

بر اساس نوع شکل ظاهری و هندسه برج‌ خنک‌ کننده این تجهیز به انواع برج‌ خنک ‌کننده مخروطی، برج خنک ‌کننده مکعبی و برج خنک‌ کننده شش ضلعی تقسیم می شوند.

·        کولینگ تاور مخروطی

یکی از رایج ‌ترین انواع برج‌ های خنک ‌کننده با سیستم پاشش آب دوار و دایره‌ ای که دارای ظاهری استوانه ‌ای شکل یا مدور می‌ باشد برج ‌خنک ‌کننده ‌گرد یا مخروطی نام دارد. این مدل برج خنک کن در میان انواع ‌برج‌ های خنک ‌کننده بیشتر در خنک ‌کاری چیلر های ‌تراکمی در آپارتمان‌ ها و سیستم ‌های صنعتی با گردش آب کم مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

·        کولینگ تاور مکعبی

برج خنک کن با ظاهری شبیه یک مکعب که دارای سیستم پاشش آب نازل های ثابت و سیستم هوادهی مکش القایی می ‌باشد، برج خنک کننده مکعبی نام دارد. این نوع برج‌ خنک ‌کننده به دلیل اشغال فضای‌کم و امکان تولید چند سلولی از کاربرد بسیاری در صنعت و تهویه مطبوع دارد. در برج خنک کننده ‌مکعبی آب پس از پاشش از خروجی نازل (دوش ‌های توزیع آب) بر روی سطوح خنک ‌کن در تماس با هوای خنک بیرون قرار می‌ گیرد و خنک می ‌شود.

·        کولینگ تاور شش ضلعی

این مدل از برج های خنک کننده یکی از انواع کولینگ تاور با طول عمر طراحی بسیار کم محسوب می‌ شود که دارای ظاهری شش ضلعی شکل می ‌باشد و به دلایل معایب زیاد خود از رده تولید در بیشتر خط تولید های برج خنک کننده کاملاً کنار گذاشته شده است. عدم توزیع آب مناسب، ایجاد حفره های هوا در گوشه های شش گوشه و عملکرد ضعیف از مهم ترین دلایل بر کناری تولید این نوع از کولینگ تاور می ‌باشد.

انواع برج خنک کن براساس نوع متریال بدنه:

کولینگ تاور با توجه به نوع متریال و ماده به کار رفته در تولید بدنه در دسته بندی برج خنک کننده گالوانیزه، برج خنک ‌کننده بتنی و برج‌ خنک ‌کننده فایبرگلاس تقسیم بندی می شود.

·        برج خنک کننده گالوانیزه

امروزه به علت فضای محدود برخی از کارخانجات صنعتی و در واحد های مسکونی بیشتر از انواع برج‌ خنک ‌کننده گالوانیزه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. فلذا چندین عامل باعث گردیده مخاطب تمایل نسبی به کولینگ تاور گالوانیزه نشان دهد که یکی از این تمایلات اغلب استفاده از فن‌ های حلزونی کم‌ صدا درساختار این مدل از برج خنک ‌کننده می ‌باشد. البته لازم به ذکر است برای ایجاد تبرید مورد نیاز جهت خنک‌ کاری و راندمان بالا از یک تا چهار فن گریز از مرکز در برج ‌خنک ‌کننده گالوانیزه استفاده می ‌گردد.

از دیگر مزایای این نوع برج خنک کن نسبت دیگر کولینگ ‌تاور ها ابعاد کوچک آن ‌ها می ‌باشد ولی به این نکته باید اشاره داشت که با مزایای محدود معایب فراوانی نیز دارند. بزرگ ترین معایب این نوع از برج‌ های‌ خنک‌ کننده ایجاد رسوب، خوردگی و رشد انواع میکروب‌ های بیولوژیکی در دیواره و داخل دستگاه می ‌باشد. از دیگر معایب این نوع از برج‌ خنک‌کننده رسانا بودن فلز در مقابل نفوذ گرما می باشد که به شدت در فصول گرم تاثیر منفی بر دمای خروجی برج خنک کن خواهد داشت.

·        برج خنک کننده بتنی

یکی از انواع رایج کولینگ تاور در صنعت که بیشتر در انواع نیروگاه ‌های‌حرارتی جهت خنک ‌کاری بخار خارج ‌شده از توربین ‌های گازی استفاده می‌ شود. برج‌ خنک‌ کننده بتنی با استراکچر هذلولی‌گون (همانند استوانه کمر باریک) می ‌باشد که در دو تیپ جریان ‌طبیعی و جریان ‌القایی نیز طراحی می‌ شود. به مدل جریان ‌طبیعی این نوع از کولینگ‌تاور، برج‌ خنک‌ کننده اتمسفریک نیز گفته می ‌شود. استفاده از سازه‌ های بتنی عظیم در ساختار تولید کولینگ تاور باعث مشکلات متعددی شده است که امروزه طراحان سیستم های برودتی از هیچ یک از انواع برج خنک کننده بتنی در پیشنهادات خود استفاده نمی‌ نمایند.

·        برج خنک کننده فایبرگلاس

با توجه به رشد صنعت در چند دهه اخیر و نیاز بسیار به منابع انرژی سرمایشی در صنایع، استفاده از برج‌ های ‌خنک ‌کننده بتنی‌ و‌ فلزی در دهه‌ های گذشته به نسبت انواع برج خنک‌ کننده فایبرگلاس معایب بسیاری داشته ‌اند که با هم به برخی از معایب انواع برج ‌های خنک‌کننده درگذشته اشاره خواهیم داشت.

همان طور که می ‌‌دانید در فرآیند خنک‌ کاری در آب ‌های صنعتی که سختی بسیار بالایی دارد وجود املاح زیاد در آب در برج ‌های‌خنک ‌کننده گالوانیزه سبب ایجاد مشکلات زیادی از جمله رسوب،گرفتگی و پوسیدگی در بدنه کولینگ تاور می شد که بزرگ ترین ویژگی منحصر به ‌فرد برج خنک کننده فایبرگلاس فاقد خوردگی و پوسیدگی بودن و عدم تغییر شکل در شرایط جوی مختلف می‌ باشد.

الیاف به کار رفته در برج خنک کن فایبرگلاس از نوع حصیری (مت) و سوزنی (مش) می ‌باشد که با انواع رزین‌ های دسته پلی استر غیر اشباع به قوام و پخت نهایی در بدنه می‌رسد و برای مقاومت بیشتر در برابر نور خورشید از یک یا چند لایه رزین اپوکسی مخصوص نیز در جداره انتهایی بدنه استفاده می ‌شود.

کولینگ تاور فایبرگلاس به مراتب از وزن کمتری به نسبت انواع همتای خود دارد که به علت اتصالات پیچ و مهره ‌ای آن که قطعات به صورت جداگانه و یک به یک به هم متصل می ‌شوند این امکان را فراهم ساخته تا تعمیرات برج خنک ‌کن فایبرگلاس به راحتی صورت پذیرد.

مزیت های برج خنك كن فایبرگلاس:

·   سبكی کولینگ تاور فایبرگلاس نسبت به دیگر انواع برج های خنک کننده باعث شده است كه در ساختمان های مرتفع از این نوع برج خنک کن استفاده شود.

·   یکی از مزایای برج خنك كن فایبرگلاس شكیل بودن آن است. كه سبب می شود علی الخصوص در هتل ها و ساختمان های مسكونی از این محصول استفاده و بهره برداری شود.

·   از دیگر مزایای برج خنك كن فایبرگلاس كه به عقیده كارشناسان دلیل اصلی محبوبیت این نوع کولینگ تاور در بازار می باشد هزینه پایین ساخت است و اغلب تولید كنندگان ترجیح می دهند از فایبرگلاس برای تولید برج خنك كننده استفاده كنند.

·   از دیگر مزایای کولینگ تاور فایبرگلاس قابلیت دمونتاژ و مونتاژ مجدد آن است. این قابلیت نیز در ساختمان های مرتفع كارایی دارد و این امكان را فراهم می آورد كه برج خنك كننده را دمونتاژ کرده و به راحتی به روی سقف ساختمان منتقل و مجددا مونتاژ نمایید.

محل نصب برج خنک کن:

کولینگ تاور باید در محلی نصب شود که هیچ گونه مانعی در مقابل ورود جریان هوا به داخل برج وجود نداشته باشد. اگر لازم است که چند برج خنک کن در کنار یک دیگر نصب شوند باید به گونه ای نصب شوند که هوای گرم خروجی از این برج های خنک کننده وارد سیستم برج خنک کننده کناری خود نشوند. زیرا این عمل موجب می شود عملکرد برج خنک کن کاهش یافته و حتی کارایی خود را نیز از دست بدهد.

سعی کنید برج خنک کن را در محلی با هوای آزاد نصب نمایید تا بازده ی مناسب تری برای شما داشته باشد. مثلا برای نصب کولینگ تاور برای ساختمان بهترین محل نصب بر روی پشت بام می باشد. زیرا هوای آزاد به قدر کافی وارد برج خنک کن شده و  عملکرد این برج های خنک کننده را بالا تر می برد.

قیمت برج خنک کن:

قیمت کولینگ تاور با توجه به نوع آن، جنس بدنه و ظرفیتش مشخص می گردد. جهت خرید انواع برج های خنک کننده و همچنین اطلاع از بروز ترین قیمت برج خنک کن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.




Comments

Popular posts from this blog

برج خنک کننده و اجزای آن – کولینگ تاور مهتاب گستر

چگونه هزینه نگهداری برج خنک کننده را کاهش دهیم؟

برج خنک کننده