برج خنک کننده و اجزای آن – کولینگ تاور مهتاب گستر

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده یا کولینگ تاور دستگاهي است که با ايجاد سطح وسيع تماس آب با هوا، تبخير آب را شدت بخشیده و به دلیل گرماگیر بودن فرایند تبخیر، موجب خنک شدن سريع آب سیستم برج خنک کن مي شود. عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرماي نهان تبخير انجام مي گيرد، در حالي که مقدار کمي آب تبخير مي شود و باعث خنک شدن آب می شود. بايد توجه داشت آب مقداری از گرماي خود را به طريق تشعشع، هدايتي و جا به جايي و بقيه حرارت را  از راه تبخير از دست می‌ دهد. به طور خاص، برج های خنک کننده به عنوان وسیله ای برای حذف گرما که از آب به عنوان وسیله انتقال حرارت استفاده می شود. گرما از طریق تبخیر از منبع آب خارج می شود.

برای این کار، آب را به بالای کولینگ تاور پمپاژ می کند و صفحات جریان به سمت پایین را به حوضه منتقل می کند. هوا از طریق صفحات و بر فراز آب عبور می کند، که در اثر چرخش در برج خنک کننده، گرما را از طریق تبخیر آزاد می کند. هنگامی که آب گرم و هوای سرد مخلوط می شود، گرمای نهان حاصل از تبخیر آزاد می شود.

برج های خنک کننده چگونه کار می کنند؟

برج خنک کننده یا کولینگ تاور را در بالای یک ساختمان معمولی از نوع اداری در نظر بگیرید. پمپ گریز از مرکز، آب، معروف به آب کندانسور، را بین چیلر موجود در زیر زمین و برج خنک کننده روی پشت بام حرکت می دهد. چیلر گرما را به آب خازن اضافه می کند و کولینگ تاور با رد کردن این اتمسفر، آن را خنک می کند. گرمی که آن را رد می کند تمام گرمای ناخواسته ناشی از ساختمان است که توسط مردم، رایانه ها، نور خورشید، روشنایی و غیره ایجاد می شود. همچنین باید گرمای حاصل از کمپرسور چیلر را رد کند.

آب کندانسور کندانسور چیلر را در حدود ۳۲ درجه سانتیگراد (۸۹٫۶ درجه فارنهایت) باقی می گذارد و پمپ این کار را به برج خنک کن می فرستد. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که آب کندانسور از برج خنک کننده خارج شده و مجددا وارد کندانسور چیلر شود، باید در حدود ۲۷ درجه سانتیگراد (۸۰٫۶ درجه فارنهایت) باشد تا بتواند گرمای کافی را در چرخه بعدی خود برداشت کند.

از برج های خنک کننده در کجا استفاده می شود؟

برج های خنک کننده بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های برودتی در امکاناتی است که نیاز به خنک کننده فرآیند دارند. آن ها غالباً در تسهیلاتی که در صنعت هایی مانند:

·        فرآوری شیمیایی

·        آسیاب های فلزی

·        نیروگاه ها

·        ساخت

·        پالایشگاه ها

·        فرآوری گاز طبیعی

·        فرآوری مواد غذایی

عوامل مؤثر در طراحي برج هاي خنک کننده :

عوامل مؤثر در طراحي برج هاي خنک کننده یا کولینگ تاور را به طور خلاصه مي توان به صورت زير بيان کرد :

·        شدت جريان آب

·        شدت جريان هوا

·        دماي مرطوب محيط

·        روش پخش آب و آرایش افشانه ها

·        نوع پکینگ های برج خنک کننده

·        ميزان افت درجه حرارت (اختلاف دماي ورودي وخروجي برج)

·        اختلاف بين درجه حرارت آب سرد و درجه حرارت مرطوب هوا

اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده:

·        فن برج خنک کننده:

فن برج خنک کننده هوای محیط خنک را از طریق فیلتر های موجود در پایه جمع می کند و آن را از بالای کولینگ تاور بیرون می آورد و گرما و رطوبت را با آن می گیرد.

·        قطره گیر برج خنک کننده:

قطره گیر برج خنک کننده باعث می شود هوا جهت خود را تغییر داده و مقداری از رطوبت موجود در هوا را ترک کند که باعث کاهش هزینه های عملیاتی می شود.

·        کمربند درایو و درایو موتور:

ساده ترین روش چرخاندن پره های فن می باشد و همچنین می تواند درایو مستقیم، زنجیر محور یا چرخ دنده نصب شود.

·        ورودی آب کندانسور:

اینجاست که آب کندانسور گرم وارد برج خنک کننده می شود.

·        خروجی آب کندانسور:

در اینجاست که آب کندانسور برج خنک کننده را ترک می کند. در دمای پایین تر از زمانی که در قسمت بالا وارد می شود، باقی می ماند.

·        پکینگ برج خنک کننده:

قطرات اسپری آب کندانسور باعث افزایش سطح انتقال حرارت می شوند و به هوا (که در جهت مخالف جریان دارد) اجازه می دهد تا مقداری از گرما را از بین ببرد و همچنین رطوبت ناشی از تبخیر را از بین ببرد.

·        فیلتر:

این جایی است که فن آن هوا را از آن بیرون می کشد. فیلتر میزان خاک و برگهای ورودی به برج خنک کننده را محدود می کند. هوا هنگام خنک شدن و وارد شدن در قسمت خنک تر ، خشک می شود.

·        حوضچه آب:

حداقل سطح آب در حوضچه برج خنک کننده نگه داشته می شود. آب از برج خنک کن در اثر تبخیر از بین می رود، بلکه هنگامی که برج خنک کننده برای خلاص شدن از شر خاک و نمک انباشته شده تخلیه می شود.

نازل برج خنک کننده:

آب کندانسور گرم از طریق این نازل برج خنک کننده ریخته می شود و باعث می شود تا در اسپری قطرات کوچک ریخته شود.

·        سرریز:

اگر سطح آب در حوضچه بیش از حد زیاد شود، در اینجا و به بیرون تخلیه می شود.

·        زهکشی:

در حین کار معمولی، هنگامی که سطح ناخالصی های موجود در آب خیلی بالا می رود، از برج خنک کننده تخلیه می شود. ناخالصی ها از تجمع خاک و نمکی هستند که با تبخیر آب و تشکیل این گرد و غبار ها تشکیل می شوند. این اغلب به انفجار گفته می شود.

تولید کننده برج خنک کننده:

ما امیدواریم که این وبلاگ کوتاه به شما کمک کرده باشد تا درک بهتری از متغیر هایی که می توانند بر تأثیر عملکرد برج خنک کننده تأثیر بگذارند، به دست آورید. اگر می خواهید در مورد گزینه های گولینگ تاور که شرکت مهتاب گستر ارائه می دهد بیشتر بدانید یا می خواهید با یکی از تکنسین های برج خنک کننده ما بررسی تعمیر و نگهداری کنید، امروز با ما تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید. ما در صدد ارائه بهترین راه حل های برج خنک کننده صنعتی هستیم و مطمئن هستیم که در صورت نیاز می توانیم به شما کمک کنیم.

برج های خنک کننده، اگر چه ماشین های قدرتمندی هستند، اما برای اطمینان از عملکرد صحیح آن ها در بالا ترین بازده به بازرسی های دقیق نیاز دارند. یکی از مهم ترین اجزای نگهداری، پیشرانه دنده برج خنک کننده است. کارشناسان خدمات برج خنک کننده یا کولینگ تاور در شرکت مهتاب گستر می توانند به شما در نگهداری، تمیز کردن و تعمیر درایو های دنده برج خنک کننده، نازل برج خنک کننده، پکینگ برج خنک کننده، قطره گیر برج خنک کننده و فن های برج خنک کننده کمک کنند.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر در بسیاری از برنامه های آموزش محلی و ملی در زمینه طراحی، نصب و مدیریت سیستم های برج خنک کننده و تحقیقات مرتبط را ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کن و فرایند تولید برج خنک کننده و همچنین سؤالات بیشتر در مورد راه حل های کمکی برج خنک کننده یا سایر دستگاه های خنک کن و نیز اطلاع از قیمت برج خنک کننده، لطفاً با کارشناسان و متخصصان مهتاب گستر ازطریق شماره تماس های02166706377و۰۹۱۲۶۲۱۸۵۳۳در ارتباط باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات و محصولات ما، از جمله سیستم مدیریت روغن قابل حمل برای برج خنک کننده، از طریق ایمیل با ما تماس بگیرید. ما خوشحال خواهیم شد که در مورد مناطقی که خدمات می دهیم و کیفیت ساختی که می توانیم برای تعمیر یا نو سازی درایو های چرخ دنده برج خنک کننده شما به ارمغان آوریم، به شما بیشتر بگوییم. همچنین می توانید می توانید برای تصفیه آب و فروش قطعات برج خنک کننده با ما تماس بگیرید.

برای راهنمایی و پشتیبانی با تیم متخصص مهتاب گستر در تماس باشید.




Comments

Popular posts from this blog

چگونه هزینه نگهداری برج خنک کننده را کاهش دهیم؟

برج خنک کننده